Maatregelen in verband met het coronavirus
Geachte cliënt,
Zoals u wellicht heeft gehoord maken de deskundigen zich grote zorgen over het toenemende aantal besmettingen en ziekenhuisopnames. Om deze reden hebben wij onze coronamaatregelen ook weer aangescherpt. In het belang van uw veiligheid en die van onze medewerkers vragen wij u mee te werken aan de volgende maatregelen (ongeacht of u gevaccineerd bent of niet):
- Onze medewerkers vragen bij aanvang van ieder huisbezoek of u gezondheidsklachten heeft. Wij willen u verzoeken om hier zo goed mogelijk antwoord op te geven. Zie ook: de gezondheidscheck.
- Wilt u het ons direct melden wanneer u klachten heeft zoals koorts, hoesten, neusverkoudheid, keelpijn of andere symptomen. Daarvoor kunt u contact opnemen met kantoor.
- Meld het alstublieft ook als u in aanraking bent geweest met iemand die positief getest is. Wij zullen dan maatregelen nemen voor uw en onze veiligheid. U kunt dit melden bij de planner en buiten kantoortijden via onze achterwacht.
- Voor huishoudelijke werkzaamheden verzoeken wij vanaf heden weer met klem om niet in één ruimte met de huishoudelijk medewerker te verblijven. Ook samen koffie drinken kan in deze tijd helaas niet.
- Al onze medewerkers dragen een mondkapje.
- Indien het voor u (en uw huisgenoten) niet mogelijk is om in een andere ruimte plaats te nemen dan zal onze medewerker u vragen om ook een mondkapje te dragen. Indien u deze niet heeft kunnen wij deze verstrekken. Hiervoor kunt u contact met ons kantoor opnemen.
- Onze medewerkers die directe lichamelijke zorg verlenen werken met een extra beschermend mondmasker (FFP2), handschoenen en eventueel met een veiligheidsbril om uw en hun veiligheid te vergroten.
- Een mantelzorger/bezoeker die tijdens het huisbezoek van onze medewerker aanwezig is, wordt ook verzocht om in een andere ruimte plaats te nemen. Wanneer de medewerker zijn/haar werk niet veilig uit kan voeren dan kan u worden verzocht om uw bezoek te vragen de woning, voor de duur van de werkzaamheden, te verlaten;
- U kunt ons helpen door zelf te zorgen voor: Zeep en keukenrol of een schone handdoek voor een goede handhygiëne.
- Wanneer onze medewerker bij u aan het werk is, vragen wij u zoveel mogelijk te ventileren. Bij voorkeur staat het raam open. We realiseren ons dat het fris kan worden en dat de gasprijzen stijgen. Het is echter van groot belang voor de luchtkwaliteit en dus ook de veiligheid van u en onze medewerker de ramen open te zetten tijdens de werkzaamheden.
- Cliënten die wegens quarantainemaatregelen tijdelijk geen hulp bij het huishouden mogen ontvangen zullen regelmatig door een van onze medewerkers worden gebeld.
- Wij vragen u met klem de maatregelen van de Rijksoverheid te volgen en uw fysieke sociale contacten tot het uiterste minimum te beperken.
Wij beseffen dat bovenstaande maatregelen het niet gezelliger maken. We hopen dan ook dat we heel snel terug kunnen naar de oude situatie. Wanneer dit het geval is, zult u dit via onze zorgverleners horen.
Opgestelde brieven
Op deze website staan regelmatig nieuwsberichten en informatie over Corona en aanverwante vragen. Hieronder vindt u ook de eerdere brieven die m.b.t. de coronamaatregelen aan de cliënten en medewerkers zijn gestuurd.
Brief cliënten 18-11-2021
Brief cliënten 24-03-2020
Brief Cliëntenraad
Brief cliënten 28-09-2020
Brief cliënten 22-01-2021
Bereikbaarheid voor corona-gerelateerde zaken
Voor corona-gerelateerde vragen is ons mailadres corona@vitaalthuiszorg.nl beschikbaar. Wij streven ernaar om vragen op dit mailadres binnen 24 uur te beantwoorden.
Onze kantoormedewerkers zijn maandag t/m vrijdag van 8.30 – 17.00 uur telefonisch bereikbaar om u bij te staan met raad en daad:
- Regio Achterhoek: 0316-220071 (het keuzemenu begeleidt u naar een collega van de juiste afdeling)
- Regio Gooi & Vechtstreek + Almere: 035-8200501 (het keuzemenu begeleidt u naar een collega van de juiste afdeling)
Buiten kantoortijden is onze achterwacht bereikbaar voor acute vragen op: 0316-220073 [keuze 1] / 035-8200501 [keuze 1]
Extra hulp of een luisterend oor
Het blijven moeilijke en onzekere tijden voor iedereen. Zeker wanneer iemand minder mobiel is kan de (sociale) wereld ineens heel klein voelen en kan eenzaamheid op de loer liggen. Er zijn meerdere mooie initiatieven gestart om hen te ondersteunen die dat nodig hebben.
- De Luisterlijn is dag en nacht, het hele jaar door, bereikbaar voor mensen die behoefte hebben aan een vertrouwelijk gesprek: 088-0767000
- De ouderenbond ANBO heeft een speciaal telefoonnummer 0348-46 66 66 waar medewerkers klaar zitten omvragen over het coronavirus en andere praktische vragen te kunnen beantwoorden.